บทคัดย่อ
การศึกษานี้ มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อสร้างและพัฒนากระบวนการนิเทศ (2) เพื่อศึกษาผลการใช้กระบวนการนิเทศเพื่อพัฒนาครูในการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษาของโรงเรียนพื้นที่เครือข่ายเกาะพะงัน ประชากรที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ ครูและผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 259 คน โดยการคัดเลือกแบบเจาะจงจากโรงเรียนในพื้นที่เครือข่ายเกาะพะงัน จำนวน 9 โรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา เป็นแบบประเมินความสอดคล้องของการสร้างและพัฒนากระบวนการนิเทศ แบบประเมินสภาพปัจจุบันปัญหาความต้องการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา แบบประเมินผลการพัฒนาครูในการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา แบบประเมินคุณภาพของหลักสูตรสถานศึกษา แบบประเมินเครื่องมือนิเทศ แบบประเมินผลการใช้หลักสูตรสถานศึกษา แบบประเมินความพึงพอใจของครูที่มีต่อการนิเทศการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา และ แบบเก็บข้อมูลผลการประเมินคุณภาพผู้เรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ส่วนข้อมูลเชิงคุณภาพใช้วิธีการสังเคราะห์เนื้อหา นำเสนอในรูปแบบตารางประกอบคำบรรยาย และเขียนบรรยายผลจากการศึกษา ผลการศึกษา พบว่า
(1) กระบวนการนิเทศการศึกษา ที่เกิดจากการสร้างและพัฒนากระบวนการนิเทศ มี 5 ขั้นตอน ประกอบด้วย ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาสภาพปัจจุบันปัญหาความต้องการ ขั้นตอนที่ 2 การให้ความรู้ก่อนการนิเทศ ขั้นตอนที่ 3 การวางแผนการนิเทศ ขั้นตอนที่ 4การปฏิบัติการนิเทศ และขั้นตอนที่ 5 การประเมินผล สรุปและรายงานผลการนิเทศ มีค่าเฉลี่ยดัชนีความสอดคล้อง 0.92 เป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด
(2) ผลการใช้กระบวนการนิเทศเพื่อพัฒนาครูในการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา พบว่า ทุกโรงเรียนมีความต้องพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษาระดับมากที่สุดทุกรายการ ครูและผู้บริหารสถานศึกษาที่เข้ารับการพัฒนาในการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา ตรวจสอบหลักสูตรสถานศึกษา และการนำหลักสูตรสถานศึกษาลงสู่ห้องเรียน มีเจตคติ ความรู้ ความเข้าใจ และทักษะ มีผลการประเมินหลังการพัฒนาสูงกว่าก่อนการพัฒนาในทุกด้าน ส่วนของคุณภาพของหลักสูตรสถานศึกษามีระดับคุณภาพมากที่สุดทุกโรงเรียน คุณภาพของเครื่องมือนิเทศซึ่งสามารถนำไปใช้และเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด โดมีค่าเฉลี่ยดัชนีความสอดคล้อง 0.82 ส่วนการประเมินผลการใช้หลักสูตรสถานศึกษา ด้านปัจจัย ด้านกระบวนการ และด้านผลผลิต ของทุกโรงเรียนมีระดับคุณภาพมากที่สุด ทั้งนี้ผู้บริหารสถานศึกษาและครูมีความพึงพอใจที่มีต่อนิเทศการพัฒนาสูตรสถานศึกษาในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ยกเว้น การมีส่วนร่วมในการวางแผนการดำเนินการนิเทศของผู้นิเทศและผู้รับการนิเทศ และการมีส่วนร่วมในการสะท้อนผลการนิเทศและสรุปผลการนิเทศ สำหรับคุณภาพของผู้เรียนโดยใช้ข้อมูลผลการทดสอบความสามารถพื้นฐานของผู้เรียนระดับชาติ (National Test : NT) ของผู้เรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2561 มีคะแนนเฉลี่ยร้อยละ 51.07 ผลการทดสอบ ทางการศึกษาระดับชาติขั้นพื้นฐาน (Ordinary Nation Education Test : O-NET) ระดับ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ปีการศึกษา 2561มีคะแนนเฉลี่ยร้อยละ 45.25 สูงกว่าคะแนนเฉลี่ยระดับประเทศ ผลการทดสอบทางการศึกษาระดับชาติขั้นพื้นฐาน (Ordinary Nation Education Test : O-NET) ระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2561 มีคะแนนเฉลี่ยร้อยละ 35.83 โดยมีคะแนนเฉลี่ยในรายวิชาภาษาไทยวิทยาศาสตร์และภาษาต่างประเทศ สูงกว่าระดับประเทศ นอกจากนี้ข้อมูลผลสัมฤทธิ์ทางเรียน 8 กลุ่มสาระการเรียนรู้ ที่มีระดับผลการเรียน 3 ขึ้นไป มีค่าเฉลี่ยร้อยละ 61.57 ผลการประเมินการอ่าน คิดวิเคราะห์และเขียน ระดับคุณภาพดีขึ้นไป มีค่าเฉลี่ยร้อยละ 77.65 ผลการประเมินคุณลักษณะอันพึงประสงค์ระดับคุณภาพระดับดีขึ้นไป มีค่าเฉลี่ยร้อยละ 92.19 ระดับคุณภาพ ผลการประเมินสมรรถนะสำคัญผู้เรียนระดับคุณภาพดีขึ้นไป มีคะแนนเฉลี่ยร้อยละ 81.03
คำสำคัญ กระบวนการนิเทศ การพัฒนาครู การพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา
Abstract
Objectives of this study (1)to establish and develop the supervisory process (2) to study the results of the supervision process to develop teachers in the development of the school curriculum of the Koh Phangan network schools .The population studied was 259 teachers and administrators them individually from the schools in the Koh Phangan 9schools, The tools used in the study consisted of (1) Assessment form for the construction and development of the supervisory process (2) the current condition assessment form, the problem of the need for educational institution curriculum development, (3) the teacher development evaluation form in the school curriculum development (4) Quality assessment curriculum school (5)Supervision tool evaluation (6)The evaluation to use of the school curriculum (7) the teacher satisfaction assessment form for supervision of the school curriculum development and (8) the form to collect the results of the assessment of learner quality. statistics used to analyze the data, percentage, mean and standard deviation. The qualitative data were used to synthesize content. Presented in the form of a table with subtitles. And wrote a lecture on the results of the study.
(1) Results of creation and development of supervisory processes By synthesizing the supervisory process of educators, a 5step supervisory process was obtained, consisting of: Step 1 problem status and need Requirements studies , Step 2, Pre-Supervision Knowledge, Step 3, Supervision Planning, Step 2. 4 Supervision doing And step 5, evaluation, summary and reporting of supervisory results And then find the content consistency index Which has an average of 0.92 conformance index to meet the specified criteria.
(2) The results of using the supervision process for teacher development in curriculum development school were found that every school had to develop a curriculum , teacher teachers and school administrators in the development of the school curriculum Check out the school curriculum And bringing the school curriculum into the classroom The participants had higher attitudes, knowledge, understanding and skills with higher post-development assessment results than before in all areas of development. quality of the curriculum school is of the highest level of quality in every school Quality of supervision tools that can be used and required criteria with the mean, consistency index of 0. 82 Part of the evaluation of the process of the school curriculum in the process factors And productivity Of all schools have the highest level of quality In this regard, the school administrators and teachers were satisfied with the overall school formula development supervision at the highest level except the participation in supervisory planning of the supervisor and the supervisor. And participation in the reflection of supervision results and summary of supervision results. National Test (NT) results of the third grade students in the academic, 2018, the average score was 51.07%. (Ordinary Nation Education Test: O - NET) Grade 6, 2018, has an average score of 45.25%, higher than the national average. Ordinary Nation Education Test results: O - NET) for secondary 3, 2018 with an average score of 35.83% with the average score in Thai, Science and Foreign Language Higher than the national level In addition to the achievement of 8 subjects With a grade level 3 or more, with an average of 61.57%. Think, analyze and write The quality level has gone up. The average was 77.65%. The results of the evaluation of desirable characteristics, quality level, better level. There was an average of 92.19%. The quality level. The results of assessment of the key competencies of the learners had better quality level. Has an average score 81.03 % Desirable Characteristic Assessment Results Level Quality Level Better There was an average of 92.19%. The quality level. The results of the assessment of the key competencies of the learners had better quality level. Has an average score of 81.03
Keyword : Supervisory processes, teacher development, curriculum school development,