ชื่อเรื่อง การพัฒนารูปแบบการบริหารจัดการศึกษา ระดับปฐมวัยสู่ความเป็นเลิศ ของโรงเรียน
ศิริราษฎร์สามัคคี สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์ เขต 1
ผู้วิจัย วรินทร์ธรา ภัคอัมพาพันธ์
ปีที่วิจัย 2562 - 2564
บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์ 1).เพื่อศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับระดับความต้องการในการพัฒนาคุณภาพการจัดการศึกษาระดับปฐมวัย ของโรงเรียนศิริราษฎร์สามัคคี สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์ เขต 1 2). เพื่อสร้างรูปแบบการบริหารจัดการศึกษาระดับปฐมวัยสู่ความเป็นเลิศ ของโรงเรียนศิริราษฎร์สามัคคี สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์ เขต 1 3). เพื่อนำรูปแบบการบริหารจัดการศึกษาระดับปฐมวัยสู่ความเป็นเลิศ ของโรงเรียนศิริราษฎร์สามัคคี สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์ เขต 1 ไปใช้ 4.)เพื่อประเมินและปรับปรุงรูปแบบการบริหารการศึกษาระดับปฐมวัยสู่ความเป็นเลิศ ของโรงเรียนศิริราษฎร์สามัคคี สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์ เขต 1
รูปแบบการวิจัย เป็นงานวิจัยและพัฒนา (Research and Develop : R &D) ประกอบด้วย 4 ขั้นตอน คือ 1) การศึกษาวิเคราะห์สภาพปัจจุบัน (Research 1 ; R1) ศึกษาสภาพปัญหาความต้องการในการพัฒนา 2) การพัฒนา (Develop 1 ; D1) การออกแบบสร้างและตรวจสอบคุณภาพของรูปแบบ 3) การทดลองใช้ (Research 2 ; R2) การทดลองใช้รูปแบบการบริหารพัฒนาคุณภาพการศึกษาปฐมวัย สู่ความเป็นเลิศ 4) การประเมินและปรับปรุง (Develop 2 ; D2)การประเมินและปรับปรุงรูปแบบการบริหารงานพัฒนาคุณภาพการศึกษาปฐมวัย สู่ความเป็นเลิศ ของโรงเรียนศิริราษฎร์สามัคคี
ผลวิจัยในครั้งนี้พบว่า ตอนที่ 1 กลุ่มเป้าหมายในการวิจัยมีความต้องการในการพัฒนาคุณภาพการจัดการศึกษาระดับปฐมวัย อยู่ในระดับมากที่สุด ทุกด้าน ประกอบด้วย ด้านบริหารวิชาการ
ด้านบริหารงบประมาณ ด้านบริหารบุคลากร และด้านบริหารทั่วไป ตอนที่ 2 ผลการตรวจสอบรูปแบบ
มีความเหมาะสม สอดคล้อง และเป็นไปได้อยู่ในระดับมากที่สุด รูปแบบประกอบด้วย 6 องค์ประกอบดังนี้ 1)หลักการของรูปแบบ 2)วัตถุประสงค์ของรูปแบบ 3) กลไกลของรูปแบบ 4)กระบวนการของรูปแบบ
5)ผลลัพธิ์ 6)ปัจจัยแห่งความสำเร็จ ตอนที่ 3 ผลการทดลองใช้รูปแบบมีผลการดำเนินงาน อยู่ในระดับ
มากที่สุด ทุกด้าน ประกอบด้วย ด้านคุณภาพเด็ก. ด้านคุณภาพการบริหารจัดการ และด้านการจัดการเรียนการสอน ตอนที่ 4 ผลการประเมินการเป็นประโยชน์ของรูปแบบ อยู่ในระดับมากที่สุด
TITLE Developing a Model for Early Childhood Education
Management Towards Excellence At Sirirat Samakki School.
AUTHOR Warinthara Pakumpapan
YEAR 2019 - 2021
ABSTRACT
Research on Development of a model for early childhood education management to excellence of Sirirat Samakkhi School The objectives were to 1) study the condition, problems and the need for quality development of early childhood education.
of Sirirat Samakkhi School. 2) Design, build and examine the quality of a model for early childhood education management to excellence of Sirirat Samakkee School
3) Experimental model of early childhood education management to excellence
of Sirirat Samakkhi School 4) Assess and improve the model of early childhood education management to excellence of Sirirat Samakkhi School.
research model It is a research and development (Research and Develop: R & D) consisting of 4 steps: 1) a study of the current condition (Research 1 ; R1) to study the condition of problems and needs for development; 2) development (Develop 1 ; D1) design, build and check the quality of the model; 3) the trial (Research 2; R2); towards excellence 4) assessment and improvement (Develop 2 ; D2) Assessment and improvement of early childhood education quality development management model to excellence of Sirirat Samakkhi School The results of this research Early childhood education management model to excellence of Sirirat Samakkee School consists of 5 components as follows: 1) Principle 2) Objective 3) Mechanism 4) Process 5) Results
The results of this research revealed that, Part 1, the research target group had a need for quality improvement in early childhood education management. At the highest level, all aspects consisted of academic administration.
budget management personnel management and general management, part 2, the results of the form examination are appropriate, consistent and feasible at the highest level The format consists of 6 elements: as follows: 1) Principles of the model 2) the purpose of the pattern 3) the mechanism of the pattern 4) the process of forming 5) Results 6) Factors of Success Part 3 The results of the experimental model used were at the level of Most of all, including the quality of children. Quality Management and teaching and learning management, Part 4 The evaluation results of the usefulness of the model at the highest level.