ชื่อวิจัยในชั้นเรียน การพัฒนาทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะสำหรับนักเรียนที่มีปัญหาการเขียน โรงเรียนบ้านคูนายสังข์ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 1
ผู้วิจัย นางสาววารี บ่อเตย, 1.อาจารย์โสภณ ชัยวัฒนกุลวานิช 2.อาจารย์พัชยากรณ์ พูลเกตุ, สุกัญญา ลือขจร
สาขาวิชา การศึกษาพิเศษ-ภาษาไทย
ปี ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2566
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 2 ประการ คือ 1. เพื่อพัฒนาทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัวของนักเรียนที่มีปัญหาการเขียนโดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะ เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะ 2. เพื่อเปรียบเทียบทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัวของนักเรียนที่มีปัญหาการเขียนก่อนและหลังการสอนโดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะ เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะ โดยมีประชากรนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนบ้านคูนายสังข์ อำเภอจะนะ จังหวัดสงขลา จำนวน 5 คน ที่ขาดทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ ด้วยวิธีการเจาะจง ดำเนินการเก็บข้อมูล 1. แผนการจัดการเรียนรู้วิชาภาษาไทย เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะจำนวน 11 แผน รวม 4 ชั่วโมง
2.แบบทดสอบให้นักเรียนเขียนตามคำบอก จำนวน 8 คำ ผ่านการหาคุณภาพด้านความตรงโดยผู้เชี่ยวชาญมีค่า IOC 1.0 และสื่อการสอน เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ ซึ่งมี 8 คำ และดำเนินการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติแบบวิลคอกชัน การหาค่าความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหา ค่ามัธยฐาน และค่าพิสัยระหว่างควอไทล์
ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้
1. ผลการพัฒนาทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ ของนักเรียนที่มีปัญหาการเขียน โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 พบว่า นักเรียนมีทักษะในการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะ เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ อยู่ในระดับดี
2. ผลการเปรียบเทียบทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัวของนักเรียนที่มีปัญหาการเขียนก่อนและหลังการสอนโดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะ เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ พบว่า คะแนนทดสอบหลังสอนโดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะเรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ นักเรียนมีทักษะในการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ สูงกว่าก่อนสอนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.05
คำสำคัญ : แบบฝึกเสริมทักษะ, แบบทดสอบ, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Classroom research name Developing skills in writing alternating consonants D K K ฅ T Th P P P P by using skill-enhancing exercises for students who have writing problems. Ban Khun Nai Sang School Grade 1
Researcher Miss Varee Botoey, 1. Teacher Sophon Chaiwathanakunwanit 2. Teacher Patchayakorn Phulket, Sukanya Luekhachorn
Field of Study: Special Education-Thai Language
Year Semester 1, academic year 2023
Abstract
This research has two objectives: 1. To develop the skills of writing consonants with alternating heads of students who have writing problems by using exercises to enhance skills on writing consonants with alternating heads, ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ using the exercises. Enhance skills 2. To compare the writing skills of students with writing problems before and after teaching using skill enhancement exercises Subject: Writing consonants with alternating heads ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ using practice exercises to enhance skills. There is a population of students in Grade 1, Semester 1, Academic Year 2023, Ban Khun Nai Sang School, Chana District, Songkhla Province, totaling 5 people who lack the skills to write consonant letters with alternating heads, ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ using a specific method. Carry out data collection.
1. Thai language learning plan on writing alternating consonants ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ using 11 skill-building exercises, totaling 4 hours. 2. A test for students to dictate 8 words through quality testing for accuracy by experts with an IOC value of 1.0 and teaching media on writing consonants with alternating heads, ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ which has 8 words and proceeds. Data analysis using Wilcoxon statistics. Determination of content validity, median, and interquartile range.
The research results are summarized as follows.
1. Results of the development of consonant writing skills ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ of students who have writing problems. Using exercises to enhance the skills of writing consonants with alternating heads, ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ for Grade 1 students. It was found that the students had skills in writing consonants with alternating heads, ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ using the exercises. Enhance skills in writing consonants with alternating heads, ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ at a good level.
2. The results of comparing the skills of writing consonants with alternating heads of students with writing problems before and after teaching using skill enhancement exercises on writing consonants with alternating heads ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ It was found that the test scores after teaching by Use exercises to enhance skills in Writing consonants with alternating heads, ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ students have higher skills in writing consonants with alternating headsด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ significantly higher than before teaching at the .05 level.
Keywords: skill enhancement exercises, tests, academic achievement.