บทคัดย่อ
วัตถุประสงค์การวิจัย คือ 1) เพื่อศึกษาสภาพ ปัญหา และความต้องการการเตรียมความพร้อมการพัฒนารูปแบบการบริหารงานประกันคุณภาพภายใน โดยใช้กลยุทธ์ชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ 2) เพื่อสร้างและพัฒนารูปแบบฯ 3) เพื่อทดลองใช้รูปแบบฯ และ 4) เพื่อประเมินรูปแบบฯ เป็นการวิจัยและพัฒนา (R&D) มี 4 ขั้นตอน คือ 1) การศึกษาสภาพ ปัญหา และความต้องการการเตรียมความพร้อมการพัฒนารูปแบบการบริหารงานประกันคุณภาพภายใน โดยใช้กลยุทธ์ชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ ด้วยรูปแบบ PDSR 2) การสร้างและพัฒนารูปแบบฯ 3) การทดลองใช้รูปแบบฯ และ 4) การประเมินรูปแบบฯ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ ครูโรงเรียนสหวิทยาคม ปีการศึกษา 2567 จำนวน 14 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ 1) แบบบันทึกและแบบสัมภาษณ์เชิงลึก 2) แบบสอบถามการปฏิบัติตามคู่มือการใช้รูปแบบ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจ และ 4) แบบสอบถามเพื่อประเมินรูปแบบ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า
1. สภาพปัจจุบันงานประกันคุณภาพภายในยังไม่เป็นระบบ ปัญหางานประกันคุณภาพภายใน พบว่า ครูบางส่วนยังไม่เข้าใจงานประกันคุณภาพภายใน และความต้องการการพัฒนาครูต้องการให้โรงเรียนพัฒนารูปแบบการบริหารงานประกันคุณภาพภายใน
2. องค์ประกอบของรูปแบบ PDSR ได้แก่ วัตถุประสงค์ของรูปแบบ ปัจจัยการบริหาร กระบวนการบริหาร และผลลัพธ์
3. ผลการใช้รูปแบบรูปแบบ PDSR ในปีการศึกษา 2567 พบว่า ความพึงพอใจ และผลการปฏิบัติตามคู่มือการใช้รูปแบบ PDSR ภาพรวมเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด
4. ผลการประเมินรูปแบบ PDSR ในภาพรวมเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด
คำสำคัญ: กลยุทธ์ชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ, งานประกันคุณภาพภายใน, รูปแบบ PDSR
Abstract
The purposes of this research were; 1) to study the condition, problem and demand on preparation for the development of administration of internal quality assurance with professional learning community strategy, 2) to develop the model, 3) to try out the model, and 4) to evaluate the model of administration of internal quality assurance with professional learning community strategy according to PDSR model to raise the quality of education of Sahawittayakom School under Kamphaeng Phet Primary Educational Service Area Office 1. This research was research and development (R&D). Sample group for real studying were 14 teachers on academic year 2024 selected by purposive selection. The research instruments were; 1) Records and in-depth interviews 2) performing questionnaire, 3) satisfaction questionnaire, and 4) model evaluation form. The data were analyzed by using frequency, percentage, mean and standard deviation.
The research findings were as follows:
1. The conditions, problems and demands on preparation for the development of administration of internal quality assurance were found that internal quality assurance was uncompleted. Some teachers did not understand about internal quality assurance. And the teachers needed the model of the development of administration of internal quality assurance.
2. The components of the development of administration of internal quality assurance with professional learning community strategy according to PDSR model to raise the quality of education of Sahawittayakom School were the objectives of the model, the factors of successfully administration, the processes of administration and the results of administration.
3. The levels of teachers’ satisfaction were at the high level. And the level of the teachers’ performance followed the PDSR model was at the high level.
4. The results of PDSR model evaluation were at the highest level.
Keywords: professional learning community strategy, internal quality assurance, PDSR model