บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนกิจกรรมแนะแนวโดยใช้ทฤษฎี การเรียนรู้แบบร่วมมือ และศึกษาผลการใช้รูปแบบดังกล่าวเพื่อพัฒนาความมุ่งมั่นในการทำงานสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนเทศบาลหัวหิน ซึ่งสุ่มมาด้วยวิธีการเลือกแบบเจาะจง การดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 3 ขั้นตอน คือ 1) การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนกิจกรรมแนะแนว โดยใช้ทฤษฎีการเรียนรู้แบบร่วมมือ โดยการสังเคราะห์องค์ประกอบของรูปแบบการสอน การสังเคราะห์สาระสำคัญของทฤษฎีการเรียนรู้แบบร่วมมือและเชื่อมโยงสาระสำคัญที่สังเคราะห์ได้กับองค์ประกอบของรูปแบบการเรียนการสอนกิจกรรมแนะแนว และตรวจสอบและปรับปรุงแบบการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้น 2) การทดลองใช้รูปแบบการเรียนการสอนกิจกรรมแนะแนวโดยใช้ทฤษฎีการเรียนรู้แบบร่วมมือ โดยการสร้างและหาประสิทธิภาพของเครื่องมือ การกำหนดประชากรและกลุ่มตัวอย่าง และการดำเนินการใช้รูปแบบการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้น คือ เปรียบเทียบผลการประเมินความมุ่งมั่นในการทำงานของนักเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน กลุ่มทดลองเรียนด้วยรูปแบบการเรียนการสอนที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้น เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบวัดและประเมินความมุ่งมั่นในการทำงานทางการเรียนการสอนกิจกรรมแนะแนว และแบบประเมินความพึงพอใจหลังการใช้รูปแบบการเรียนการสอนที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้น และ 3) การประเมินผลรูปแบบการเรียนการสอนกิจกรรมแนะแนวโดยใช้ทฤษฎีการเรียนรู้แบบร่วมมือ วิเคราะห์ข้อมูลโดย หาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และเปรียบเทียบความแตกต่างภายในกลุ่มและระหว่างกลุ่มของค่าเฉลี่ย โดยการหาค่าที (Dependent t test and Independent t-test) ทดสอบ ความมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และการอภิปรายและสรุปผลการพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนกิจกรรมแนะแนวโดยใช้ทฤษฎีการเรียนรู้แบบร่วมมือ
ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า
1. การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนกิจกรรมแนะแนวโดยใช้ทฤษฎีการเรียนรู้แบบร่วมมือเพื่อพัฒนาความมุ่งมั่นในการทำงานสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 มีองค์ประกอบสำคัญ 4 ประการได้แก่ หลักการของรูปแบบการเรียนการสอน วัตถุประสงค์ของรูปแบบการเรียนการสอน กระบวนการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน และการวัดและประเมินผล วิเคราะห์ความตรงเชิงเนื้อหาด้วยการหาค่าดัชนีความสอดคล้อง (Item-objective congruence) ได้ค่าเท่ากับ 0.93 นับว่าเป็นรูปแบบที่มีคุณภาพและสามารถนำไปใช้ได้
2. ผลการทดลองใช้รูปแบบ แสดงว่า นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เข้าร่วมกิจกรรมตามรูปแบบ การเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้นมีความมุ่งมั่นในการทำงานวิชากิจกรรมแนะแนวหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และสูงกว่านักเรียนที่เรียนด้วยวิธีการสอนแบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .01
คำสำคัญ: รูปแบบการเรียนการสอนกิจกรรมแนะแนว, ทฤษฎีการเรียนรู้แบบร่วมมือ, ความมุ่งมั่นในการทำงาน
Abstract
The objectives of this research were (1) to develop model of learning and teaching in guidance activity based on theory of Cooperative Learning and (2) to study this model for developing Matthayomsuksa 1 students determination of work. The sample was Matthayomsuksa 1 students in Hua Hin Municipality School by purposive sampling method. The research was divided into three steps. 1) The development model of learning and teaching in guidance activity based on theory of Cooperative Learning was synthesizing composition of teaching model, synthesizing the essence of Cooperative Learning theory and link that to the parts of learning and teaching in guidance activity model and checking and improvement this model. 2) The trial of learning and teaching in guidance activity model based on theory of Cooperative Learning by constructing and efficient testing of instruments, determination of population and sample and using development of this model was comparison assessment of determination in work between before and after learning. The experimental student group was taught and learned by model of guidance activity that was developed by researcher. The instruments of this research were learning and teaching plans, pre-test and post-test, assessment of determination in work and assessment of satisfaction after using learning and teaching model being developed by researcher. 3) Evaluation to model of learning and teaching in guidance activity based on theory of Cooperative Learning for development of Matthayomsuksa 1 students was means, standard deviation, comparison the means in experimental group (Dependent t-test) and comparison the means between experimental group and control group (Independent t-test) at a statistical significance at the level of .01 and discussion and summary model of learning and teaching in guidance activity based on theory of Cooperative Learning.
The results can be summarized as follows;
1. In the development of learning and teaching in guidance activity model based on theory of Cooperative Learning for Matthayomsuksa 1 students, there were 4 important parts including the principle of learning and teaching model, the objectives of learning and teaching model, the processes of learning and teaching model and measurement and evaluation. This content validity analyzed using the index of item-objective congruence getting a value as 0.93. This meant that this model is effective and can be used in learning and teaching classroom.
2. The results of trial learning and teaching in guidance activity model showed that;
2.1 The post-test score of Matthayomsuksa 1 experimental student group was higher than pre-test score at a statistical significance level at .01.
2.2 The post-test score of Matthayomsuksa 1 experimental student group was higher than control student group at a statistical significance level at .01.
Keywords: Model of Learning and Teaching in Guidance Activity, Theory of Cooperative Learning, Determination of Work