ชื่อเรื่อง รูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู
โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21
โรงเรียนฮอดพิทยาคม
ผู้วิจัย นายวินัย บุญชุ่มใจ วิทยฐานะ ผู้อำนวยการชำนาญการพิเศษ โรงเรียนฮอดพิทยาคม
ปีที่วิจัย 2567
บทคัดย่อ
การวิจัยเรื่อง รูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม เป็นการวิจัยและพัฒนา (Research and Development) แบบผสมผสาน (Mixed-Methods) ของการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Approach) และเชิงคุณภาพ (Qualitative Approach) โดยใช้การวิจัยเชิงปริมาณเป็นการวิจัยหลัก มีวัตถุประสงค์ของการวิจัยเพื่อ 1) ศึกษาสภาพปัจจุบัน ความต้องการ และแนวทางการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรม การจัดการเรียนรู้ของครู โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียน ในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม 2) สร้างรูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครูโดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม 3) ทดลองใช้รูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครูโดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม และ 4) ประเมินรูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม โดยผู้วิจัยกำหนดดำเนินการเป็น 4 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 ศึกษาสภาพปัจจุบัน ความต้องการ และแนวทางการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม ผู้ให้ข้อมูล คือ ครูโรงเรียนฮอดพิทยาคม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เชียงใหม่ ปีการศึกษา 2567 จำนวน 61 คน ขั้นตอนที่ 2 สร้างรูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม ผู้ให้ข้อมูล คือ ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 8 คน ขั้นตอนที่ 3 ทดลองใช้รูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครูโดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม ผู้ให้ข้อมูล คือ ครูโรงเรียนฮอดพิทยาคม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เชียงใหม่ ปีการศึกษา 2567 จำนวน 61 คน และขั้นตอนที่ 4 ประเมินรูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูโรงเรียนฮอดพิทยาคม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เชียงใหม่ ปีการศึกษา 2567 จำนวน 61 คน (จากประชากร) และนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1-6 จำนวน 285 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสัมภาษณ์และแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิจัยความถี่ และร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลจาการศึกษาและสังเคราะห์เอกสาร แนวคิด ทฤษฎี และงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครูโดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม นวัตกรรมการเรียนรู้ของครู ประกอบด้วย นวัตกรรมด้านเทคนิควิธีสอน นวัตกรรมด้านสื่อการสอน นวัตกรรมทางด้านหลักสูตร และนวัตกรรมด้านการวัดและประเมินผล กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพ ประกอบด้วย ความเป็นผู้นำที่สนับสนุนและแบ่งปัน การเรียนรู้ร่วมกันและประยุกต์ใช้ความรู้ ค่านิยมร่วมและวิสัยทัศน์ร่วม เงื่อนไขที่ช่วยผดุงความเป็นชุมชนแห่งการเรียนเรียนรู้การเรียนรู้จากการปฏิบัติงานร่วมกัน และคุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 ประกอบด้วย ทักษะการคิด ทักษะการสื่อสาร 3) ทักษะอาชีพและการใช้ชีวิต และทักษะการใช้เทคโนโลยี ผลจากการศึกษาแนวทางการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนที่มีการปฏิบัติเป็นเลิศ (Best Practice) จากการสัมภาษณ์ครูวิชาการ ครูผู้สอน และผู้บริหารโรงเรียนบ้านกาดวิทยาคม และผลจากการศึกษาสภาพปัจจุบัน ความต้องการ การพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม พบว่า ระดับสภาพปัจจุบันการพัฒนาสมรรถนะ การสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู พบว่า ในภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง ระดับความต้องการของการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู พบว่า ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ระดับของกระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพ พบว่า ระดับสภาพปัจจุบันของกระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพ พบว่า ในภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง ระดับความต้องการของกระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพ พบว่า ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และระดับสภาพปัจจุบันของคุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม พบว่า ในภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง ระดับความต้องการของคุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม พบว่า ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก
2. สร้างรูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครูโดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคมประกอบด้วย 1) หลักการของรูปแบบ 2) วัตถุประสงค์ของรูปแบบ 3) เนื้อหาของรูปแบบ 4) กระบวนการของรูปแบบ และ 5) การวัดและประเมินผล และการตรวจสอบร่างรูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม พบว่า ความเป็นไปได้ในภาพรวม อยู่ในระดับมาก และความถูกต้องในภาพรวม อยู่ในระดับมากและการตรวจสอบคู่มือการใช้รูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม พบว่า ความเป็นไปได้ ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และความถูกต้อง ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก
3. ผลการทดลองใช้รูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครูโดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม ระดับผลการประเมินคุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม พบว่า ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อจำแนกเป็นรายด้าน พบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับสูงสุด ได้แก่ ด้านทักษะอาชีพและการใช้ชีวิต รองลงมา ได้แก่ ทักษะการใช้เทคโนโลยี
4. ประเมินรูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครูโดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม พบว่า ระดับของความเหมาะสม ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และระดับความเป็นประโยชน์ ในภาพรวม อยู่ในระดับมาก และประเมินคู่มือการใช้รูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครูโดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม ระดับความเป็นไปได้ ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และระดับความถูกต้อง ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ระดับความพึงพอใจของครูที่มีต่อการใช้รูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครู โดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคมพบว่า ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และระดับความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการใช้รูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสร้างนวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ของครูโดยใช้กระบวนการชุมชนทางการเรียนรู้ทางวิชาชีพสู่คุณภาพผู้เรียนในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนฮอดพิทยาคม พบว่า ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก
ABSTRACT
Title Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School
Researcher Mr. Winai Boonchumjai
Academic status: Director with special expertise,
Hotpittayakhom School
Year of research 2024
Abstract
Research on Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. It was a research and development. (Research and Development) It was a mixed research and development. (Mixed-Methods) of quantitative research (Quantitative Approach) and qualitatively. (Qualitative Approach) Using quantitative research as the main research. The objective of the research was to 1) study the current situation, needs
and guidelines for developing teachers’ competencies in creating innovative learning management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. 2) Create Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. 3) Try out Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. 4) estimate Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. The researchers had determined the process to be carried out in 4 steps as follows: Step 1: Study the current situation, needs and guidelines for developing teachers’ competencies in creating innovative learning management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. The information provider was teachers of Hodpittayakhom School, Secondary Educational Service Area Office Chiang Mai Academic year 2024, 61 people. Step 2: Create Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. The information provider was Qualified Person people 8 people. Step 3: Try out Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. The information provider was teachers of Hodpittayakhom School, Secondary Educational Service Area Office Chiang Mai Academic year 2024, 61 people and Step 4: estimate Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. Sample group was teachers of Hodpittayakhom School, Secondary Educational Service Area Office Chiang Mai Academic year 2024, 61 people. (from the population) and students in grades 1-6, 285 people. The research tools used include: Interviews and questionnaires, Statistics used in the research Including frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and content analysis.
The research results found that:
1. Results from the study and synthesis of documents, concepts, and theories and related research for developing teachers’ competencies in creating innovative learning management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. Teachers’ learning innovation include: Innovation in teaching techniques, Innovation in teaching media, Curriculum innovation and innovation in measurement and evaluation Professional learning community process include: Supportive and sharing leadership, collaborative learning and application of knowledge, shared values and shared vision, Conditions that support a learning community. Learning from collaborative work, learning from collaborative work and the quality of learners in the 21st century, include: 1) Thinking skills.2) Communication skills, 3) Career and life skills and 4) Technology skills. Results of the study of the guidelines Development of Teachers’ Competency in Innovative Learning Management Using Professional Learning Community Processes to Lead to Quality Learners in the 21st Century. Schools with outstanding performance (Best Practice) From interviews with academic teachers, Teachers and the administrators of Ban Kad Wittayakhom School and the results of the study of the current situation needs, developing teachers’ competencies in creating innovative learning management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. Found that Current Condition Level developing teachers’ competencies in creating innovative learning management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. Found that overall, it was at moderate level. Level of demand developing teachers’ competencies in creating innovative learning management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School, found that overall it was at high level. Levels of professional learning community process towards the quality of learners in the 21st century, Hodpittayakhom School. Found that current state of condition developing teachers’ competencies in creating innovative learning management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School, found that overall, it was at moderate level. Demand Level of the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School, found that overall, it was at high level and the current level of conditions and the needs of the quality of students in the 21st century at Hodpittayakhom School It was found that the overall at moderate level. The level of student quality requirements in the 21st century at Hodpittayakhom School was found to be at high level overall.
2) Create Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School, include 1) Principles of the model, 2) Objectives of the model, 3) Contents of the model, 4) Process of the model, and 5) Measurement and evaluation, and draft format review competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School found that the overall possibility was at high level.
And the overall accuracy was at high level and checking the user manual Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School, It was found that the overall feasibility was at high level and the overall accuracy was at high level.
3) Trial results Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School. The level of student quality assessment results in the 21st century at Hodpittayakhom School found that overall, it was at high level. And when classified by aspect, it was found that at high level in all aspects. In the highest order, they were professional and life skills, followed by technology skills.
4) Estimate Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School found that level of appropriateness overall, it was at high level and the overall level of usefulness was at high level and evaluate the user manual Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School Level of possibility overall, it was at high level and the level of accuracy overall, it was at high level. Teacher satisfaction level with use Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School found that overall, it was at high level and the level of satisfaction of students towards the use Competency Development Model Innovation Creation Teacher’s Learning Management by using the professional learning community process Towards Quality Learners in the 21st Century Hodpittayakhom School found that overall, it was at high level.