The Teacher Development Model Affecting Students’ Academic Achievement in Mathematics and Foreign Languages Departments
ABSTRACT
This Article aimed to study 1) to study the causes and the solutions of students academic achievement in Mathematics and Foreign Language (English) departments, 2) to develop and validate the draft of the teacher development model affecting students academic achievement in Mathematics and Foreign Language (English) departments and 3) to study the results of implementing the teacher development model affecting students academic achievement in Mathematics and Foreign Language (English) departments. This study employed action research. The research instruments used for data collection included: 1) the records of Professional Learning Community (PLC) discussion and opinion-sharing session for studying the causes and solutions of students academic achievement in Mathematics and Foreign Language (English) departments; 2) the seminar records and validation checklists for developing and validating the teacher development model, 3) the satisfaction questionnaire and model evaluation form for studying the implementation results; moreover, the data were analyzed using the Index of Item-Objective Congruence (IOC), mean (X-bar), and standard deviation (SD).
The result of the study found that: 1) the causes of problems and their solutions consisted of two issues. First, the teachers were unknowledgeable about the curriculum implementation in classrooms. This issue was addressed by enhancing teachers understanding of curriculum objectives and indicators and linking them with instructional design through workshops. Second, teachers instructional behaviors were inconsistent with the nature of the subjects. This was resolved through on-the-job training (OJT), with the school director providing guidance and monitoring to ensure that teachers applied appropriate instructional behaviors in classroom practices.
2) The draft of the teacher development model consisted of four components: principles, objectives, processes, and evaluation. The IOC values for the models structure, content, language, and format met the required standards.
3) The implementation of the teacher development model was found to be highly appropriate, feasible, and beneficial, with overall satisfaction rated as high.
Keywords Model, The Teacher Development, Students’ Academic
รูปแบบการพัฒนาครูที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียน กลุ่มสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์และกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาต่างประเทศ (ภาษาอังกฤษ)
นงนิตย์ สังขภิญโญ โรงเรียนบ้านโคกพนมดี สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปราจีนบุรี เขต 1
บทคัดย่อ
บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) ศึกษาสาเหตุของปัญหา และแนวทางการแก้ปัญหาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียน กลุ่มสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์ และกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาต่างประเทศ (ภาษาอังกฤษ) 2) สร้าง และตรวจสอบคุณภาพร่างรูปแบบการพัฒนาครูที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียน กลุ่มสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์ และกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาต่างประเทศ (ภาษาอังกฤษ) 3) ศึกษาผลการใช้รูปแบบการพัฒนาครูที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียน กลุ่มสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์ และกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาต่างประเทศ (ภาษาอังกฤษ) การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปฏิบัติการ เครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ 1) ศึกษาสาเหตุของปัญหา และแนวทาง การแก้ปัญหา คือ แบบบันทึกการประชุมชุมชนแห่งการเรียนรู้วิชาชีพ (PLC) และแบบบันทึกการประชุมแสดงความคิดเห็น 2) สร้าง และตรวจสอบคุณภาพร่างรูปแบบ คือ แบบบันทึกการประชุมสัมมนาวิชาการ และแบบตรวจสอบความถูกต้องของร่างรูปแบบการพัฒนาครูฯ 3) ศึกษาผลการใช้รูปแบบ คือ แบบประเมินความพึงพอใจต่อรูปแบบการพัฒนาครูฯ และ แบบประเมินรูปแบบการพัฒนาครูฯ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าดัชนีความสอดคล้อง (IOC) ค่าเฉลี่ย (X-bar)ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard deviation : SD) และค่าร้อยละ (Percentage)
ผลการศึกษาพบว่า 1) สาเหตุของปัญหา และแนวทางแก้ ประกอบด้วย 2 สาเหตุ ได้แก่ สาเหตุที่ 1 ครูขาดความรู้เกี่ยวกับการนำหลักสูตรไปใช้ในการจัดการเรียนรู้ แก้ปัญหาโดยการส่งเสริมให้ครูมีความรู้เป้าหมายของหลักสูตร ตัวชี้วัดให้ชัดเจน และนำมาเชื่อมโยงกับการออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้ผ่านการอบรมเชิงปฏิบัติการให้ความรู้กับครู สาเหตุที่ 2 ครูมีพฤติกรรมการจัดการเรียนรู้ ไม่สอดคล้องกับธรรมชาติวิชา แก้ปัญหาโดยการฝึกอบรมแบบการพัฒนาในขณะการปฏิบัติงานในสถานศึกษา (on the job training : OJT) มีผู้บริหารให้คำแนะนำ ติดตามผลการพัฒนา เพื่อให้ครูมีพฤติกรรมการจัด การเรียนรู้ ครูจะนำความรู้ พฤติกรรมการจัดการเรียนรู้ไปสู่การปฏิบัติการจัดการเรียนรู้ในชั้นเรียน
2) สร้าง และตรวจสอบคุณภาพร่างรูปแบบการพัฒนาครูฯ ได้องค์ประกอบของรูปแบบ ประกอบด้วย หลักการ วัตถุประสงค์ กระบวนการ และการประเมินผล โดยการหาค่าดัชนีความสอดคล้อง (IOC) ทั้ง 4 ด้านของร่างรูปแบบ การพัฒนาครูฯ ได้แก่ ด้านโครงสร้าง ด้านเนื้อหา ด้านภาษา และด้านการพิมพ์ ผ่านเกณฑ์ที่กำหนด
3) ผลการใช้รูปแบบการพัฒนาครูฯ โดยรวมของความเหมาะสม ความเป็นไปได้ในทางปฏิบัติ และประโยชน์ มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก และมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก
คำสำคัญ รูปแบบ, การพัฒนาครู, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน